‘Make a Splash!’ samenwerkingsproject van LIXIL en UNICEF

Make a splash!

GROHE's steun aan ‘Make a Splash!’ samenwerkingsproject van LIXIL en UNICEF helpt 2 miljoen mensen aan betere sanitaire voorzieningen

€1,2 miljoen die werd opgehaald met 'Energy for Life’ is ingezet om sanitaire en hygiënische voorzieningen in Nigeria en Indonesië te verbeteren.

• GROHE heeft afgelopen jaar €1,2 miljoen opgehaald voor betere sanitaire voorzieningen.

• Alleen al in Nigeria krijgen hierdoor meer dan 1,75 miljoen mensen toegang tot betere sanitaire voorzieningen.

• In Indonesië zal de campagne bovendien de sanitatie-omstandigheden van ruim 250.000 mensen verbeteren, met name in voorstedelijke gemeenschappen.

Zoetermeer, 24 november - Afgelopen zaterdag was het World Toilet Day, waarmee aandacht wordt gevraagd voor het belang van goede sanitaire voorzieningen en toegang tot schone en veilige toiletten voor iedereen. Om hieraan bij te dragen heeft GROHE het afgelopen jaar €1,- apart gehouden voor elk douchesysteem en elke thermostaatkraan die het afgelopen jaar in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika werden verkocht. De opbrengst van deze “Energy for Life” campagne ter waarde van €1,2 miljoen is gedoneerd aan het samenwerkingsproject “Make a Splash” van LIXIL en UNICEF. Daarmee hebben 2 miljoen mensen in Nigeria en Indonesië toegang gekregen tot betere sanitaire voorzieningen.

Wereldwijd hebben 1,69 miljard mensen geen toegang tot sanitaire basishygiëne en zijn 494 miljoen mensen gedwongen hun behoefte regelmatig in het openbaar te doen. Bijna 30% van de wereldbevolking heeft thuis geen toegang tot zeep en stromend water om handen mee te wassen. Sinds 2018 werken LIXIL en UNICEF samen om hier iets aan te doen. Binnen deze “Make a Splash” samenwerking zijn onder andere innovatieve en betaalbare sanitaire oplossingen ontwikkeld, zoals het SATO toilet en de SATO tap, die ontworpen is om handenwassen mogelijk te maken op plekken waar stromend water geen vanzelfsprekendheid is.

In de afgelopen jaren heeft “Make a Splash” 2,9 miljoen mensen voorzien van betere sanitaire voorzieningen in 6 landen waaronder drie van de dichtstbevolkte landen ter wereld: Nigeria, Indonesië en India. Afgelopen jaar doneerde GROHE de opbrengst van zijn “Energy for Life” campagne volledig aan Make a Splash. Het bedrag van €1,2 miljoen is rechtstreeks gebruikt om minder bedeelde gemeenschappen in Nigeria en Indonesië toegang te geven tot sanitaire en hygiënische basisvoorzieningen.

Ondersteuning voor sanitaire basisvoorzieningen en hygiëne in Nigeria

UNICEF schat dat bijna 77,5 miljoen mensen in Nigeria hun behoefte ofwel in het openbaar, of op zeer basale sanitaire voorzieningen doen. De Nigeriaanse regering heeft zich er op gecommitteerd om het land in 2025 open defecatie vrij (ODF) te maken. Het ‘Make a Splash!’ project helpt hierbij door lokale sanitair-bedrijven van kredieten te voorzien en deze tak van de economie verder te professionaliseren. Dankzij de inspanningen van UNICEF op het gebied van sanitaire gedragsverandering en versterking van sanitaire systemen is de vraag naar toiletvoorzieningen de afgelopen jaren gestegen, en zijn deze voor 1,5 miljoen mensen verbeterd. UNICEF werkt daarnaast samen met de regering om de lokale sanitaire randvoorzieningen, bijvoorbeeld voor het afvoeren van uitwerpselen, te optimaliseren. Daardoor groeit de toegang tot dergelijke diensten, waarmee naar schatting nog eens 250.000 mensen toegang krijgen tot verbeterde sanitaire voorzieningen.

Oplossingen ontwikkelen voor veilig beheerde sanitaire voorzieningen in Indonesië

In Indonesië heeft 80% van de huishoudens toegang tot sanitaire basisvoorzieningen. Maar minder dan één op de tien huishoudens heeft toegang tot toiletten die ze niet hoeven te delen met andere huishoudens, en waar de uitwerpselen op een veilige manier worden afgevoerd. Om in de behoefte aan meer van zulke veilig beheerde sanitaire voorzieningen te voldoen, gaan de "Make a Splash!" activiteiten in Indonesië zich onder andere richten op het verbeteren van de samenwerking tussen de publieke en private sector om de afvoer te optimaliseren. Ook worden microkrediet systemen opgezet waarmee veilig beheerde sanitaire voorzieningen makkelijker door de lokale bevolking kunnen worden gerealiseerd. Dankzij de bijdrage van GROHE kan "Make a Splash!" 250.000 mensen toegang geven tot veilig beheerde sanitaire voorzieningen.

De "Make a Splash!" samenwerking tussen LIXIL en UNICEF ging in 2018 van start. Hierin worden de inspanningen van UNICEF op het gebied van sanitaire gedragsverandering en versterking van sanitaire systemen gecombineerd met het beschikbaar stellen van betaalbare sanitaire, en hygiënische oplossingen van het speciaal hiervoor opgerichte merk SATO. Sinds de oprichting heeft het partnerschap 2,9 miljoen mensen bereikt in zes landen, waaronder drie van de dichtstbevolkte landen ter wereld: Nigeria, Indonesië en India.

"Bij LIXIL zijn we trots op ons wereldwijde partnerschap met UNICEF en GROHE's 'Energy for Life' campagne. Het gaat een onmiddellijke en langdurige impact hebben op het leven van honderdduizenden mensen in Nigeria en Indonesië, waar problemen zoals open defecatie en onveilig beheerde sanitaire voorzieningen een bittere realiteit zijn voor de meerderheid van de bevolking. Water is de kern van ons bedrijf en als wereldleider zijn wij afgestemd op VN-doelstelling 6 voor duurzame ontwikkeling. We willen onze expertise delen en verandering ten goede stimuleren - om de toegang tot schoon water en sanitaire voorzieningen voor iedereen, overal te realiseren", zegt Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA.

"Verbeterde sanitaire voorzieningen en hygiëne zijn belangrijk, vooral voor kinderen in Nigeria, omdat dit het risico op kinderziekten vermindert die hun algehele welzijn en ontwikkeling kan belemmeren. Bij UNICEF zijn we dankbaar voor de steun van GROHE, die niet alleen zal helpen om de toegang tot veilig beheerde sanitaire voorzieningen uit te breiden naar meer kinderen en huishoudens, maar ook zal bijdragen aan het bereiken van een Nigeria vrij van openbare behoeftedoening", zegt Jane Bevan, hoofd WASH, UNICEF Nigeria.

"Het betaalbaarder en toegankelijker maken van sanitaire voorzieningen kan het leven van kinderen redden en hun gezondheid, onderwijs en economische kansen verbeteren", zegt Maniza Zaman, UNICEF-vertegenwoordiger in Indonesië. "Ons partnerschap met GROHE en LIXIL zal overheidspartners, ondernemers, leveranciers en financiële instellingen samenbrengen om de toegang tot veilig beheerde sanitaire voorzieningen voor miljoenen mensen te helpen versnellen, waardoor veel meer kinderen kunnen leven en gedijen in een schone en gezonde omgeving."

Lees meer over hoe GROHE het partnerschap "Make a Splash!" ondersteunt op GROHE X.

UNICEF onderschrijft geen enkel bedrijf, merk, product of dienst.

Media & Download