Marcella Hansch

GROHE X Podcast

Together For Sustainability – nieuwe GROHE X podcast wil aanzetten tot actie met behulp van kennisuitwisseling

• GROHE’s digitale platform GROHE X lanceert eerste podcast met focus op duurzaamheid

• Klimaatactiviste Marcella Hansch zet experts centraal en gaat in discussie met wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers met als doel concrete acties te ondernemen

• Water, circulaire economie en economy en duurzaam bouwen: de maandelijkse podcast afleveringen zullen een breed scala aan duurzaamheidsonderwerpen coveren

De 27e conferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering (COP27) ligt nog niet zo lang achter ons. Toch is het opnieuw duidelijk dat de implementatie nog ontbreekt als we de doelstelling van 1,5°C willen halen. Voor velen blijft de vraag hoe concrete, tastbare stappen kunnen worden gezet. Om te onderzoeken hoe deskundigen in hun vakgebied duurzaamheidskwesties aanpakken en om gedachten te kunnen wisselen over milieu-uitdagingen, lanceert GROHE X de podcast "Together For Sustainability". Het doel is om inspiratie te bieden, discussie te stimuleren en aan te zetten tot actie. De podcast behandelt onderwerpen als water, grondstoffen, de circulaire economie en duurzaam bouwen en krijgt elke maand nieuwe afleveringen.

Vooruitgang vereist kennis

Podcasthost Marcella Hansch, CEO Everwave Foundation, zet zich al jaren in voor gezonde oceanen en rivieren. Terwijl haar stichting de nadruk legt op milieueducatie, wil de sociale onderneming Everwave rivieren schoonmaken en de zee beschermen tegen plastic met behulp van opruimtechnologieën. In zes geplande podcastafleveringen praat ze met wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers over hun vakgebieden. In lijn met het motto van de podcast staat de dialoog centraal in het nieuwe format. Het doel van "Together For Sustainability" is om als platform te dienen voor het delen van inzichten om zo concrete, tastbare stappen te kunnen zetten. In plaats van doemscenario’s te delen worden luisteraars net geïnformeerd over specifieke onderwerpen, impactvolle oplossingen en inspirerende projecten die laten zien hoe de klimaatcrisis kan worden aangepakt.

"Als je iets wilt redden en beschermen, moet je kennis hebben. En als je iets weet, of je houdt ervan, dan kun je het beschermen", zegt Hansch over de intentie achter de podcast en het belang van educatie en dialoog als motivatie voor vooruitgang. Ze legt uit dat het doel is "mensen niet te vertellen dat je verkeerde dingen hebt gedaan, maar mensen te motiveren, te inspireren en te zeggen: 'je kunt de wereld veranderen!'. Als we allemaal samenwerken, kunnen we echt iets veranderen."

Eerste aflevering focust op de oceaan

De eerste aflevering van de podcast onderzoekt de oceaan en haar oplossingspotentieel voor de klimaatcrisis. De oceaan, die het grootste deel van de blauwe planeet beslaat, wordt niet alleen aanzienlijk beïnvloed door de opwarming van de aarde, maar wordt ook steeds meer een aandachtsgebied voor nieuwe oplossingen bij onderhandelingen zoals COP27. Hansch en haar gast, oceanograaf en klimaatwetenschapper prof. dr. Martin Visbeck, die beiden deel uitmaken van het comité van het VN-decennium voor oceaanwetenschap voor duurzame ontwikkeling, bespreken hoe zij een tastbare impact willen hebben op de oceaan - van de digitalisering van de oceaan en het belang ervan voor de opslag en absorptie van koolstof, tot het verstrekken van kennis aan besluitvormers en het bevorderen van educatie en betrokkenheid.

"Mijn wens voor de toekomst is dat we ten eerste erkennen dat we een gezamenlijke toekomst hebben. Ten tweede, dat de toekomst die we zullen hebben afhangt van onze acties van vandaag en morgen, en dat we alle beschikbare informatie en kennis, inclusief die van de wetenschap, moeten gebruiken om na te denken over wat goede uitkomsten zijn voor ons allemaal," aldus prof. dr. Visbeck.

Media & Download