GROHE Everstream

Een douche die water recycleert: GROHE Everstream komt in het voorjaar van 2024 op de markt

• GROHE wil dat alle inbouwdouches tegen 2030 in staat zijn om water te recycleren.

• GROHE Everstream biedt “Pure Freude an Wasser” terwijl het waterverbruik tot 75% en het energieverbruik tot 66% daalt voor een douchebeurt van 10 minuten. Dit bespaart een gezin van vier personen zo’n €1.300 per jaar.

GROHE, toonaangevend wereldmerk voor complete badkameroplossingen en keukeninrichting, onthulde tijdens de GROHE X Summit de marktintroductie van een nieuw concept: de water recyclerende douche GROHE Everstream. Daarmee bereidt het merk zijn badkamer- en keukenproducten uit, die efficiënt watergebruik bevorderen en duurzame keuzes makkelijker maken.

De douche zal vanaf het voorjaar van 2024 beschikbaar zijn voor klanten. Het douchesysteem wordt momenteel in de praktijk getest en een trainingsprogramma voor installateurs start naar verwachting in de tweede helft van 2023. Daarnaast streeft GROHE ernaar dat alle GROHE inbouwdouches tegen 2030 in staat zijn om water te recycleren.

GROHE Everstream is ontworpen om de douche-ervaring te creëren die gebruikers verwachten, maar verbruikt daarbij zo weinig mogelijk vers water en veel minder energie. Het douchesysteem gebruikt slechts een kwart van het water en een derde van de energie die normaal gesproken nodig is voor traditionele douches, wat zich vertaalt in een kostenbesparing tot 65% per jaar voor een huishouden van vier personen. Daarbij komt ook nog 70% minder CO2-uitstoot kijken, afhankelijk van individuele douchegewoonten.

Jonas Brennwald, leider LIXIL EMENA, licht toe: “Afgelopen zomer was één van de droogste ooit in Europa. Waterschaarste raakt ons allemaal en het is onze verantwoordelijkheid als leverancier van watertechnologie om oplossingen te bieden waarmee consumenten een verschil kunnen maken. De implementatie van waterrecirculatietechnologie in ons GROHE portfolio tilt ons aanbod naar een nieuwe, duurzame maatstaf en is een mijlpaal voor onze hele generatie.”

Hoe het werkt

GROHE Everstream laat zien hoe het huis actief en positief mee kan bijdragen aan onze persoonlijke impact op de planeet en haar hulpbronnen. Het verdeelt het doucheproces in drie delen zodat gebruikers kunnen genieten van de ervaring, wetende dat ze hun waterverbruik hiermee minimaliseren.

Eerst starten gebruikers hun douchebeurt met vers water, zoals bij elke gewone douche. Zodra zeep en shampoo werden gebruikt, kan de gebruiker de modus van de douche veranderen. Het water dat na het omschakelen in de afvoer loopt wordt opgevangen en in een circuit gepompt waarbij de gewenste temperatuur wordt gehandhaafd en het water hygiënisch wordt behandeld. Na gebruik vindt een reiniging plaats om de douche klaar te stomen voor de volgende gebruiker.

Waterefficiëntie aantrekkelijk maken

“Het is onze missie om state-of-the-art technologieën te leveren voor een duurzaam gebruik van waterbronnen en tegelijkertijd extra milieuwaarde te creëren voor water. Nu we streven naar een circulaire economie, kan circulariteit ook een veel grotere rol spelen binnen de producten zelf. GROHE Everstream brengt onze technologie naar het volgende niveau. We kijken uit naar de resultaten van onze praktijktests van het product, om het te verfijnen voor de marktintroductie in 2024”, zegt David Mainka, leider Electronics & Innovation R&D fittings, LIXIL International.

GROHE X Summit

Keynotespeeches, panelgesprekken, masterclasses en meer: op dag 1 van de eerste GROHE X Summit ‘Caring for Water’ kwamen managers van GROHE, experts, onderzoekers en bedrijfsleiders samen om het te hebben over de talrijke milieu-, sociale- en economische problemen waarmee we vandaag te maken krijgen. De eerste dag van het driedaagse evenement stond vooral in het teken van deze vraag: wanneer noemen we een huis een thuis? Er werd ook gekeken naar hoe huizen zijn geëvolueerd en in de toekomst nog verder zullen veranderen. Het was een dag vol unieke inzichten, inspirerende gesprekken en boeiende discussies. “Water is de basis van alle leven en het kostbare goed waar we allemaal zo gedreven mee bezig zijn. Meer dan ooit moeten we het beschermen.” Met die woorden verwelkomde Jonas Brennwald, directeur van LIXIL EMENA, de kijkers, gasten en experts in de GROHE X digital experience hub, waar het digitale event de komende dagen zal plaatsvinden.

“Er is meer behoefte aan ontspanning en bewuste me-time. En wat duurzaamheid betreft: dat is geen trend meer. Het is echt een verplichting voor ons allemaal. Consumenten gaan op zoek naar producten die geld en water besparen.” - Katrin Franzen-Löhning directeur marktonderzoek bij LIXIL EMENA

GROHE probeert zijn productportfolio en de vele stijlen daarbinnen steeds persoonlijker en individueler te maken. Denk maar aan verschillende afwerkingen, submerken en technologische innovaties. Met hun producten wil GROHE dat gevoel van geborgenheid en vertrouwdheid nog versterken. Want uiteindelijk is ‘thuis’ vooral een gevoel.

Media & Download