GROHE Blue Home

Milieuverklaringen (EPD)

Belangrijke stap richting groene gebouwen

GROHE onthult de ecologische impact van hun producten door EPD's vrij te geven

• Pionier in de industrie: GROHE lanceert eind oktober milieuverklaringen (EPD) voor 600+ producten

• Paspoort van producten: EPD's zorgen voor transparante en vergelijkbare gegevens rond de milieu-impact van producten, over de volledige levenscyclus heen.

• De positieve impact van LIXIL op het milieu: door de focus op duurzaam bouwen via beter productselectie, wordt de ecologische voetafdruk en het negatieve effect op het klimaat verkleint.

Wetende dat de uitstoot van gebouwen en de bouwsector goed zijn voor bijna 40% van de wereldwijde koolstofemissies, wordt informatie over de milieu-impact van gebouwen essentieel om naar een groene transformatie van de bouwsector toe te werken. Een aantal landen hebben dan ook al nationale levenscyclusgrenswaarden voor koolstof vastgesteld, zowel voor nieuwe als openbare gebouwen. In sommige landen is de rapportage van koolstofuitstoot een minimumnorm, terwijl andere landen over het algemeen strengere eisen hebben ingevoerd voor nieuwe bouwprojecten.

Milieuverklaringen (EPDs) worden door de Europese Commissie beschouwd als een geschikt middel om de duurzaamheid van een gebouw te evalueren, omdat de gebruikte materialen voor een groot deel de milieu-impact van een gebouw bepalen. Om klanten de nodige transparantie te bieden over de ecologische voetafdruk van producten, zal GROHE tegen eind oktober alle EPD’s (milieupaspoort van producten) vrijgeven, en dat voor meer dan 18 productcategorieën, die meer dan 600 producten omvatten. De eerste reeks zal eind juli 2022 verschijnen en omvat GROHE’s lavabo- en keukenmengkranen, thermostaten en douchestangsets. Een tweede reeks volgt eind oktober en zal bestaan uit handdouches, installatiesystemen, spoelplaten en speciaal kraanwerk.

“Met de lancering van EPD’s voor een groot deel van ons portfolio, bieden wij onze klanten een eenvoudige en transparante manier aan om de levenscyclusbeoordeling van producten met elkaar te vergelijken. Zo kan men gefundeerde uitspraken doen over de milieu-impact van gebouwen, wat vaak een hoeksteen is voor duurzaamheidscertificeringen zoals DGNB, LEED of BREEAM. In veel Europese steden zijn deze certificaten zelfs een vereiste om een bouwvergunning te kunnen verkrijgen. De bouwsector komt steeds meer onder druk te staan om gebouwen duurzamer te maken, waardoor de behoefte naar informatie over de duurzaamheid van een product alsmaar doet stijgen. Op termijn zal duurzaamheid een selectiecriterium worden, waarbij consumenten er evenveel waarde aan zullen hechten zoals het prijs- of ontwerpcriterium”, Aldus Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA.

Transparantie ter bevordering van duurzame bouwprojecten

Een EPD is een uitgebreid en onafhankelijk geverifieerd milieupaspoort van een product. Het brengt transparante en vergelijkbare gegevens over de milieueffecten van een product in kaart, en dat over de volledige levenscyclus van het product. Dat omvat zowel de ontginning van grondstoffen, de productie, alsook de gebruiksfase en uiteraard de afdanking van het product, met inbegrip van alle transport tussen de fases heen. Milieuverklaringen zijn gebaseerd op de internationale ISO-norm 14025. Wat de bouwsector betreft, zijn EPD's met name gebaseerd op EN15804 voor bouwproducten, -diensten en -processen.

Tomas Kvillström, Commercial Regulation, LIXIL EMENA benadrukt hoe belangrijk het is om de gehele productlevenscyclus van een product in kaart te brengen. “We keken ook specifiek naar de gebruiksfase van een product, iets waar de industrie in het verleden vaak geen oog voor gehad heeft. Deze langste fase is verantwoordelijk voor het meeste water- en energieverbruik en dat is cruciale informatie voor vastgoedbedrijven alsook voor de hotelsector. Hoe dan ook is deze kennis niet alleen van groot belang voor onze klanten, maar het is ook een goede maatstaf voor ons om de duurzaamheid van onze producten te vergroten.”

Belangrijkste bouwsteen in onze duurzaamheidsstrategie

Vandaag de dag ligt de focus voor duurzame productvereisten vooral op het Global Warming Potential (GWP). Door het verzamelen van relevante EPD-gegevens, streeft GROHE ernaar om op lange termijn meer processen te introduceren die emissiearm zijn, en tegelijkertijd de eigen ecologische voetafdruk verkleinen. Bij GROHE is er steeds ruimte voor verbetering, zo zouden er grondstoffen gebruikt kunnen worden die dichter bij de fabrieken te ontginnen zijn, alsook de implementatie van groener transport.

Sinds 2020 zijn alle 8 LIXIL fabrieken in Hemer, Lahr, Porta Westfalica (Duitsland), Albergaria (Portugal), Klaeng (Thailand), Jiangmen (China), Danang (Vietnam) en Monterrey (Mexico), waar GROHE producten vervaardigd worden, volledig CO2- neutraal. Een jaar later zijn alle logistieke centra in Europa ook CO2-neutraal geworden en schakelden alle Duitse fabrieken over op groene energie.

Hoe dan ook zijn er in de verzamelde EPD data duidelijke pieken van CO2 te zien, maar dat werkt voor GROHE als een extra motivator om de doelstelling van emissievermindering te ondersteunen. Het leidt daarbovenop ook tot het minder betalen van compensaties. Als een merk uit het LIXIL portfolio, de Japanse fabrikant van innovatieve water- en woonproducten, dragen de inspanningen van GROHE bij aan het overkoepelende doel van LIXIL om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. “Om onze planeet te koesteren, moeten we onze manier van bouwen en ontwikkelen, veranderen. We verwelkomen daarom EPD’s als het nieuwe normaal van de industrie, om ervoor te zorgen dat we shiften naar projectontwikkelingen met een lage milieuimpact en energieverbruik. Ze zijn een cruciale voorwaarde voor een duurzame toekomst van de sector”, aldus Jonas Brennwald.

All EPDs kunnen overzichtelijk hier worden teruggevonden.

Media & Download