cradle to cradle

Cradle to Cradle

Circulaire economie: GROHE breidt Cradle to Cradle Certified® portfolio uit met duurzame producten

• GROHE levert met zijn milieuvriendelijke productportfolio een grote bijdrage aan de groene omwenteling in de bouwsector

• Het Cradle to Cradle Certified® assortiment krijgt er onder andere filters voor het GROHE Blue watersysteem en de Tempesta handdouche bij

• Het merk blijft jaar na jaar naarstig bouwen aan een circulaire economie als betrouwbare partner voor ontwerp- en bouwbedrijven die begaan zijn met het milieu

Gezien de slinkende hoeveelheid hulpbronnen en de toenemende emissies is er meer dan ooit nood aan een regeneratieve transformatie van de bouwsector. Die verbruikt namelijk ongeveer 50 % van alle materialen1 die in de wereld worden gewonnen. Daarom staan de bouwsector en de beleidsmakers ook voor een gigantische uitdaging: om de beperkte middelen van deze planeet te sparen, zijn er innovatieve en toekomstbestendige oplossingen nodig. Daarbij moet men rekening houden met de hele waardeketen, van het gebruik van hulpbronnen bij het optrekken van gebouwen tot de verwerking van de materialen aan het einde van hun levensduur.

Als partner van architecten, projectontwikkelaars en planners is GROHE, een toonaangevend internationaal merk voor complete badkameruitrustingen en keukenkranen, zich maar al te goed bewust van zijn verantwoordelijkheid. Het merk wil de bouwsector dan ook helpen te vergroenen door zijn Cradle to Cradle Certified® (C2C Certified) productportfolio uit te breiden.

“De al zo beperkte hulpbronnen van onze planeet staan onder druk en slinken steeds verder. Daarom is de hele industrie verplicht zichzelf opnieuw uit te vinden. Dankzij de uitbreiding van ons Cradle to Cradle Certified® productportfolio slagen we er geleidelijk in om de volgende logische stap te zetten om het enorme potentieel van de circulaire economie te benutten. Met het uitgebreide C2C Certified assortiment en onze nieuwe milieuproductverklaringen, waarmee we gedetailleerde en transparante verklaringen geven over de milieu-impact van gebouwen, helpen we onze klanten en partners om een milieuvriendelijke oplossing te kiezen voor hun projecten. Zo geven we hen een duwtje in de rug voor de cruciale regeneratieve omwenteling die de bouwsector absoluut moet doormaken”, zegt Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA.

Dankzij de Bronze certificering van de GROHE Tempesta handdouche met twee straalsoorten en de GROHE Blue filters van leverancier BWT omvat het Cradle to Cradle Certified® aanbod van GROHE nu zes duurzame oplossingen. Tijdens de levenscyclus van de filters zamelt GROHE de gebruikte exemplaren in en geeft ze door aan BWT, dat 99 % van de materialen recycleert. Door de C2C certificering voor de filters krijgt het Blue watersysteem van GROHE – waarmee men gekoeld, gefilterd, koolzuurhoudend water rechtstreeks van de kraan kan drinken in plaats van plastic flessen te kopen – er nog een duurzaamheidslabel bij.

Wat het Cradle to Cradle® designconcept zo bijzonder maakt, is het feit dat de producten zo worden ontworpen en vervaardigd dat hun onderdelen aan het einde van hun levensduur te hergebruiken zijn voor nieuwe producten. Op deze manier wordt het lineaire proces met toegevoegde waarde, dat veel middelen verbruikt, omgevormd tot een circulair proces met toegevoegde waarde, dat op lange termijn veel duurzamer zal blijken. Hoewel het principe van de circulaire economie steeds meer bijval krijgt in de bouwsector, verlopen de meeste economische processen nog steeds lineair: grondstoffen worden gewonnen om producten te vervaardigen die na gebruik op de afvalberg belanden. Ze worden dus niet meer opnieuw gebruikt in de waardeketen, waardoor de beperkte hoeveelheid hulpbronnen van onze planeet sneller uitgeput en het milieu vervuild raakt. Net dat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste uitdagingen voor de bouwsector.

De onafhankelijk geteste en gecertificeerde Cradle to Cradle Certified® producten vormen een cruciale stap op de weg naar een circulaire economie én beloven veel goeds voor de hele bouwsector. In 2021 zorgde GROHE met zijn eerste Cradle to Cradle Certified® producten ervoor dat eindgebruikers en de hele architectuur- en bouwsector voor het eerst duurzame producten kunnen installeren in keukens en badkamers.

¹ https://single-market-economy.ec.europa.eu/industry/sustainability/buildings-and-construction_en
Cradle to Cradle Certified® is een geregistreerd handelsmerk van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute.

Media & Download