maison-mathis-hasselt

Passion for Water Vol.10

GROHE publiceert spraakmakende tiende editie van referentieboek - Passion for Water

• Met zestig opmerkelijke architecturale projecten uit Europa en het Midden-Oosten, viert GROHE haar passie voor water in de tiende editie van het boek

• Maar liefst vijf daarvan zijn te bewonderen in België

• Inspirerende gebouwen uit een breed scala van segmenten waaronder horeca, commercieel, residentieel, gezondheid en maritiem, allen uitgerust met consumentgerichte GROHE ontwerpen

- Op een afgelegen eiland in Zweden, in een majestueus gelegen boetiekhotel in de bergen van Zuid-Tirol, in het bruisende voetbalstadion van Tottenham Hotspur of op volle zee - GROHE producten zijn wereldwijd te vinden op de meest iconische plaatsen. Voor het tiende jaar op rij neemt GROHE haar lezers mee op een spannende reis rond de wereld. De nieuwste editie van het jaarlijkse GROHE referentieboek laat zestig iconische architecturale projecten zien en viert het werk van de vele getalenteerde architecten en ontwerpers die met het wereldmerk hebben samengewerkt om "Passion for Water" mogelijk te maken.

Tussen de vele prestigieuze gebouwen, pronken ook vijf unieke Belgische projecten: Maison Mathis te Hasselt, Pairi Daiza in Brugelette,  Le Gare Maritime, het Indigo Hotel en het Ibis Hotel allen in Brussel. Ontdek ze hieronder.

Sinds 2020 voegt Maison Mathis in Hasselt zich bij reeds bestaande restaurants in Dubai, Bahrein, Ras Al Khaimah en New Haven, Connecticut. Het unieke restaurantconcept brengt hulde aan het rijke erfgoed van de Belgische eetcultuur. Fantastisch eten is dan ook een intrinsiek onderdeel van de Maison Mathis ervaring.

Geïnspireerd door het beste van vele Europese keukens is het een plek om onze culinaire erfenis te koesteren, te delen en bovenal om de ware smaak van het hart van Europa te ontdekken. Een gastronomische ervaring begint met het fijnste eten, maar stopt daar niet. Het ontwerp van het interieur is weloverwogen en geïnspireerd op nostalgie en een zoektocht naar authenticiteit, eenvoud en functionaliteit. In deze fantastische omgeving waren de GROHE Essence kranen een natuurlijke keuze.

Tour & Taxis, gevestigd in Brussel, was een van 's werelds eerste multimodale goederentransportplatforms over water, weg en spoor. Centraal stond de Gare Maritime die werd gebouwd tussen 1902 en 1907. Onder het dak van het oude station creëerde architect Neutelings Riedijk een nieuwe overdekte wijk, meer zelfs een stad waar het nooit regent. Het imposante bouwwerk bestaat uit twaalf houten paviljoens die onderling verbonden zijn door een boulevard, parken en pleinen. De centrale ruimte in het hart van het gebouw is voorbehouden voor openbare evenementen. Aan beide zijden van de evenementenruimte fungeren de tien grote tuinen als een "groene long" voor het hele gebouw. Accenture, het eerste grote bedrijf dat naar dit project is verhuisd, koos voor GROHE Blue Professional in hun nieuwe kantoren. De kranen hebben actieve koolstoffilters en leveren heerlijk smakend vers water, waardoor waterflessen niet meer nodig zijn. GROHE Blue past ook perfect in het plaatje van duurzaam en efficiënt gebruik van hulpbronnen, wat de kern is van het hele Gare Maritime project.

De voormalige cisterciënzerabdij wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste zoölogische tuinen ter wereld. De site werd oorspronkelijk geopend als vogelreservaat in 1993 en is in de loop der jaren uitgebreid tot het prachtige dierenpark van 160 hectare zoals we het nu kennen: Pairi Daiza

De jongste twee jaar introduceerde Pairi Daiza nieuwe thema-werelden: Land of the cold, gewijd aan de poolgebieden, en The Last Frontier, dat het natuurlijke leven uit Brits-Colombia en zuidelijk Alaska laat zien. Deze twee nieuwe werelden bieden gasten de unieke kans om dicht bij de dieren te leven en slapen in een ruime keuze aan thematische accommodaties. De rustieke Full Moon Loge bijvoorbeeld, is opgetrokken uit hout en bekleed met steen en werd volledig bedekt met aarde en vegetatie. De badkamers zijn voorzien van rustieke elementen die de gasten extra onderdompelen in de thematische werelden. Zo bieden de GROHE Essence kranen in Warm Sunset een gevoel van authenticiteit gecombineerd met modern gemak en functionaliteit.

Bij elk van de 100 wereldwijd verspreide eigendommen van Hotel Indigo ligt een omgevingsverhaal steeds aan de oorsprong van het ontwerp. Het onlangs gerenoveerde Hotel Indigo in Brussel, oorspronkelijk gebouwd in 1928 in de Art Deco stijl en genaamd Hotel Albert I, is daarop geen uitzondering. Het hotel ligt namelijk naast de prachtige Botanische Tuinen wat rust brengt tussen de bruisende moderniteit van de glanzende internationale kantoorgebouwen van Brussel-Centrum. Hotel Indigo heeft 284 kamers die steeds geïnspireerd zijn op een van volgende thema's: bloemen, kruiden of tropisch. Op die manier wordt het weidse groen van de aanpalende Botanische Tuinen doorgetrokken in de kamers. De door spa geïnspireerde ensuite badkamers hebben Art Deco accenten, aangevuld met GROHE Essence kranen, Euphoria douchesystemen en Grohterm 1000 Cosmopolitan bad/douche mengkranen. Luchtdichte en zichzelf onderhoudende terraria zetten het thema voort. Ze strekken zich uit over het hele hotel waar muren en plafonds zijn voorzien van gewaagde, botanische prints en planten schijnbaar elke hoek, bocht en nis bezetten.

Het Ibis Brussels Center Châtelain is het eerste ibis-hotel in Europa dat het nieuwe "Plaza"-concept toepast. Dat concept wil de stad en het straatleven integreren in de hotellobby, zonder het design van de kamers uit het oog te verliezen. WeWantMore, de Antwerpse interieurontwerpstudio achter het project, creëerde een minimalistische mix van Art Deco en stedelijk design. Ibis Châtelain is gebouwd rond een weelderige tuin, die een gevoel van rust en ontspanning oproept. Het hotel is ontworpen om zowel zakenmensen als stedelijke reizigers aan te spreken. Dat weerspiegelt zich in het ontwerp van de kamers die met een eigentijdse en stedelijke esthetiek een minimalistische functionaliteit bieden. De goed uitgeruste badkamers, met wit geverfd metselwerk en contrasterende donkere betegeling, zijn voorzien van Euphoria System 310 douchesystemen metEssence wastafelmengkraan en Essentials accessoires, allemaal in de stijlvolle ultramoderne Brushed Hard Graphite afwerking.

Ontdek meer fascinerende projecten in de nieuwe editie van het GROHE referentieboek. Bovendien is de gedrukte versie van het boek gecertificeerd als koolstofneutraal. De CO2-uitstoot die de druk van het boek met zich meebrengt werd door "natureOffice" berekend op 15.156t CO2 en zal worden gecompenseerd met een klimaatbeschermingsproject dat wordt gesteund door GROHE.

Media & Download