LIXIL labo Hemer

LIXIL Hemer + Westfalica

Accreditatie van LIXIL’s globale ontwikkelingslaboratorium in Hemer verlengd

• Het LIXIL-laboratorium in Hemer (Duitsland) is het eerste ontwikkelingslaboratorium in de sanitaire sector dat van DAkkS, het Duitse accreditatieorgaan, een heraccreditatie krijgt voor het testen van productoplossingen

• De testprocedures worden uitgevoerd volgens de internationale normen

• LIXIL stelt zijn onafhankelijke laboratorium ook open voor andere bedrijven

• LIXIL investeert in nieuw distributiecentrum voor GROHE in Porta Westfalica (Duitsland)

Een jaar na de succesvolle eerste accreditatie door DAkkS, het onafhankelijke Duitse accreditatieorgaan, werd het ontwikkelingslaboratorium van LIXIL, een fabrikant van baanbrekende water- en woonproducten, in Hemer in april opnieuw geaccrediteerd volgens de internationale norm DIN EN ISO/IEC 17025.* Dit bevestigt eens te meer de bewezen expertise van het ontwikkelingslaboratorium, waar ook de wereldwijd verkrijgbare badkamer- en keukenoplossingen van het merk GROHE ontwikkeld worden.

Een accreditatie verkort de tijd tussen productontwikkeling en -lancering, aangezien nieuwe producten in het eigen laboratorium van het bedrijf getest en gevalideerd kunnen worden volgens onafhankelijke procedures.

Accreditatie als kwaliteitsmerk voor onafhankelijke laboratoriumexpertise

"Voor een laboratorium en zijn medewerkers is een accreditatie een erkenning die hun expertise en ervaring bevestigt. Wij zijn binnen het bedrijf actief als een extern testlaboratorium dat onafhankelijk testen en goedkeuringsprocedures uitvoert. Dankzij die accreditatie mogen we niet alleen onze eigen producten testen, maar ook die van andere bedrijven die zelf niet over de vereiste knowhow beschikken." Zo zegt Mark Bobzien, die verantwoordelijk is voor de validatieprocessen in het LIXIL-laboratorium.

Het laboratoriumwerk wordt volledig onafhankelijk uitgevoerd, volgens internationale normen. Zo garandeert het laboratorium dat de voorschriften voor het testen van productoplossingen, die van land tot land kunnen verschillen, worden nageleefd en dat de producten internationaal erkend worden.

Snel en efficiënt testen: ook gunstig voor de klant

Dankzij het onafhankelijke ontwikkelingslaboratorium kan LIXIL zijn eigen producten sneller testen. Maar ook de klanten hebben baat bij de heraccreditatie, want die zorgt ervoor dat nieuwe producten sneller op de markt gebracht kunnen worden. Sinds de eerste accreditatie vorig jaar heeft het laboratorium al zowat 90 producten getest.

"De heraccreditatie door DAkkS is een mooie erkenning waar we erg trots op zijn. Met 13 internationaal erkende testprocedures voor productoplossingen kunnen we in ons laboratorium een waaier aan producten testen en voor onze klanten aan een grondige inspectie onderwerpen. Daardoor is het laboratorium in Hemer een cruciaal onderdeel van LIXIL’s innovatiekracht.” Zo verklaart Matthias Nauß, Leader Experimental Laboratory & Prototyping.

Bij producttesten worden onder meer de levenscyclus van het product, de veiligheid, de kwaliteit, het comfort en de industrienormen in acht genomen. Zo wordt bijvoorbeeld de levensduur van de productoplossingen getest en worden producten onderworpen aan akoestische testen en uitloogtesten.

GROHE-producten wereldwijd in trek

De producten van GROHE zijn wereldwijd in trek. Daarom is het belangrijk dat de ontwikkeling en vervaardiging van de producten voldoen aan alle internationaal vereiste normen, die per land en regio kunnen verschillen. In dat opzicht is accreditatie nuttig, aangezien het Duitse accreditatieorgaan volwaardig lid is van de European Cooperation for Accreditation (EA), het International Accreditation Forum (IAF) en de International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC), en daarnaast de multilaterale overeenkomsten voor wederzijdse erkenning (MLA/MRA) van deze organisaties ondertekend heeft. De accreditatie van het LIXIL-laboratorium is daardoor wereldwijd geldig.

Vooruitstrevende technologieën

De onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten in het laboratorium in Hemer werpen bovendien hun vruchten af, want GROHE viel dit jaar twee keer in de prijzen. De GROHE Eurosmart 2-in-1 hybridekraan en de SafetyStop-technologie kregen namelijk een German Innovation Award in de categorieën "Excellence in Business to Consumer" en "Winner". Die laatste categorie focust op innovaties die de sector voortstuwen met hun originaliteit, ontwerp en doeltreffendheid.

LIXIL investeert in nieuw distributiecentrum voor GROHE in Porta Westfalica, Duitsland

Eind juni opende GROHE zijn nieuwe distributiecentrum voor GROHE-merkproducten in Porta Westfalica, Duitsland. De nieuwe faciliteit is uitgerust met state-of-the-art opslagtechnologie om de efficiëntie en doorvoercapaciteit voor de distributie van GROHE-producten verder te verbeteren.

"We zijn verheugd over de toevoeging van het nieuwe distributiecentrum aan onze vestiging in Porta Westfalica. Door de productie aan te vullen met logistieke werkzaamheden van topniveau zijn we nu optimaal uitgerust voor de toekomst," aldus Jonas Brennwald, Leader LIXIL EMENA.

Het nieuwe logistieke centrum heeft een gouden certificaat van de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen (DGNB). De faciliteit werd beoordeeld aan de hand van een aantal duurzaamheidscriteria, waaronder de volledige levenscyclus van het gebouw, van planning tot recycling.

De fabriek in Porta Westfalica produceert voornamelijk GROHE Professional producten die speciaal zijn gemaakt voor handelspartners in de drielagige distributieketen.

"Het logistiek centrum is ook een investering in GROHE Professional en we verwachten een verdere sterke groei in deze branche. Met het nieuwe gebouw zijn we erin geslaagd om een situatie die aanvankelijk uitdagend was als gevolg van structurele omstandigheden om te zetten in een kans. Daarom ben ik er zo trots op dat we met ons nieuwe distributiecentrum en onze perfect op elkaar afgestemde processen in deze sterke positie verder kunnen gaan. Nu kunnen we nog beter voldoen aan de behoeften van onze GROHE Professional klanten en partners", aldus Jonas Brennwald.

Media & Download